Overige informatie
Kunstenaar | |
---|---|
Levertijd |
260 pagina’s, 31 x 29 cm, full colour, harde kaft. (NL, ENG)
Het gehele oeuvre van 318 schilderijen in deze 3de bijgewerkte druk.
Zijn artistieke loopbaan begint in Berlijn, hier studeert hij vlak na de eerste wereldoorlog en raakt onder de indruk van het revolutionaire gebeuren in de kunst en maatschappij. Hij sluit zich aan bij de avant-garde van schilders in Duitsland, België en Frankrijk. Omstreeks 1930 breekt een nieuwe periode in zijn werk aan: Willink lijkt de werkelijkheid weer te geven in een nauwkeurige, meesterlijke techniek. Onder deze weergave gaat een andere betekenis schuil. Willink ziet, al in het begin der jaren dertig, het naderende onheil. Hij ziet de tekens aan de wand. Zijn visie van de werkelijkheid gaat verder dan de waarneming toont. Hij is getuige van een hevig bewogen tijdperk. Als een ‘ziener’ toont hij in zijn werk het naderende gevaar.
Kunstenaar | |
---|---|
Levertijd |
Would you like to submit yours?
160 pagina’s, 28,5 x 24 cm, full colour, harde kaft. (NL, ENG)
Rijk geïllustreerd met ca. 140 kleurenreproducties waarnaast nog foto’s, schetsen en overige illustraties.
Exclusieve uitgave van 50 stuks. Genummerd en gesigneerd in een handgemaakt foudraal; een kopie van een oud verzendkistje van Ben Snijders.
“Een voordeel van het stilleven is voor mij de vrijheid van onderwerp en de veelheid van vormen en elementen. Eigenlijk is alles mogelijk in het stilleven. Je kunt zelfs een landschap of een naakt in het stilleven schilderen. En de mogelijkheid om een geheel eigen wereld op te bouwen met die vormen en kleuren, die een bepaalde betekenis voor je hebben.” zegt Ben Snijders in een interview.
Dat hij hiermee als geen ander om kan gaan – en dát hij daadwerkelijk zijn eigen wereld gebouwd heeft – bewijzen zijn schilderijen. In dit boek is de zoektocht door de jaren heen voelbaar.
58 pagina’s, 37,5 x 30 cm, harde kaft. (NL, ENG)
Een enorm boek met een 5-tal uitklapbare pagina’s past helemaal bij Gerriet. Hij houdt van groot, groter, grootst. Postma is de man van de grote stappen, de grote mond, het grote gebaar. Maar binnen dat grote gebaar valt het kleine en het subtiele te bespeuren. Tegenover de forse penseelstreek is er de tere, vluchtige toets, in een universum van lagen en lijnen. Dat behoedzame en aftastende komt vooral ook tot uiting in de tekeningen van Gerriet Postma. Die tonen zijn sensibiliteit in alle eenvoud en puurheid. Groots, meeslepend, monu-mentaal: dat is wat Gerriet Postma wil zijn. Maar nietig, kwetsbaar en gevoelig al evenzeer. Want zonder het kleine kan het grote niet bestaan.
Op 27 februari 2009 is Gerriet Postma overleden. Zijn lijfspreuk was: ‘Ik leef zoals ik schilder, schilder zoals ik leef. Ik ben alleen maar verf’.
304 pagina’s, 29 x 24,5 cm, full colour, harde kaft. (NL)
Rudolf Hagenaar (1927, Soerabaja – 2006, Goes) werkte van 1954 tot zijn pensioen als tekenleraar op het Goese Lyceum in Zeeland. Zijn hele leven tekende en schilderde hij, maar hij heeft lange tijd niet willen exposeren. De belangrijkste reden daarvoor was dat Hagenaar niet wilde schilderen om te verkopen. Hij maakte wat hij mooi vond, zonder zich te storen aan de heersende smaak.
Na een modernistische opleiding in Amsterdam, en een periode waarin hij oude meesters – van Caravaggio tot Vermeer – navolgde, kwam Hagenaar in het begin van de jaren zeventig tot een eigen stijl van figuratie. Zijn geïsoleerde mensfiguren en klassieke bouwwerken zijn teruggebracht tot hun meest pregnante aanwezigheid, hun volume scherp afgetekend in de omringende ruimte. Deze overweldigend aanwezige vorm roept vragen op. Waarom is dit zo weergegeven? Gaat het Hagenaar om volmaakte proportionering en schoonheid, of huilt hier de wind van de tijd? Of is het allebei? In dat geval zijn de woorden van de criticus Hammacher van toepassing: hier schildert iemand ‘met het geluk van de vervoering en het oude leed van de eindige werkelijkheid in de blik van de ogen’.
Jan Stassen (1951) kwam als weekbladjournalist in aanraking met Hagenaars werk en zocht de maker op. Van 2001 tot aan de dood van Hagenaar in 2006 heeft hij hem intensief gevolgd. Helderder kan ‘de sfinx van Goes’ niet belicht worden.
“Ik ben geen kenner, ik kan alleen maar zeggen dat sommige schilderijen van Hagenaar grote indruk
op me maakten.” Frits Abrahams in NRC Handelsblad.
Copyright Dutch Art Store 2020
Website door Sky Internet Marketing
There are no reviews yet