Overige informatie
Kunstenaar | Emily Dickinson, Jan van Loon, John Kauffeld, R.M. Rilke, Rutger Kopland |
---|---|
Levertijd |
8 pagina’s, 16 x 17 cm, harde halflinnen kaft. (NL)
Tekeningen en schilderijen van Jan van Loon met een bijzondere selectie; het werk omvat een studie van mensen met een verstandelijke handicap.
Wegkijken is het beste wat je kunt doen als je wordt geconfronteerd met diep gestoorde mensen. Ontkennen is makkelijker dan met open ogen ingaan op de onuitgesproken uitnodigingen die worden uitgezonden. Kijken doet soms pijn…
Kunstenaar | Emily Dickinson, Jan van Loon, John Kauffeld, R.M. Rilke, Rutger Kopland |
---|---|
Levertijd |
Would you like to submit yours?
08 pagina’s, 32 x 29,5 cm, harde kaft. (NL)
Met ca. 47 kleurenreproducties en 23 reproducties van tekeningen. Ook zijn er enige foto’s behorende tot de biografie van Kraaijpoel.
Kunstenaar/docent Diederik Kraaijpoel is het meest bekend als kunstcriticus. Zijn snedig exposé van het nauwe tentoonstellingsbeleid van vele musea voor moderne kunst gaf een stem aan een brede publiek, die het vermoeden al lang had dat kunst meer te bieden heeft dan wat zij te zien kregen.
In dit intrigerende boek ontmoeten wij hem zowel als kunstenaar als zijn eigen criticus. De geestige, ironische toon die hij hanteert in zijn geschriften maken plaats in zijn beeldende werk voor verheven en monumentale composities. Vaak zijn dit beelden van verwoeste landschappen en vergaande organismes, die beschouwers ervaren als surrealistisch of zelfs apocalyptisch. Verval is normaal. Een omgevallen boom maakt plaats voor een nieuwe.
260 pagina’s, 31 x 29 cm, full colour, harde kaft. (NL, ENG)
Het gehele oeuvre van 318 schilderijen in deze 3de bijgewerkte druk.
Zijn artistieke loopbaan begint in Berlijn, hier studeert hij vlak na de eerste wereldoorlog en raakt onder de indruk van het revolutionaire gebeuren in de kunst en maatschappij. Hij sluit zich aan bij de avant-garde van schilders in Duitsland, België en Frankrijk. Omstreeks 1930 breekt een nieuwe periode in zijn werk aan: Willink lijkt de werkelijkheid weer te geven in een nauwkeurige, meesterlijke techniek. Onder deze weergave gaat een andere betekenis schuil. Willink ziet, al in het begin der jaren dertig, het naderende onheil. Hij ziet de tekens aan de wand. Zijn visie van de werkelijkheid gaat verder dan de waarneming toont. Hij is getuige van een hevig bewogen tijdperk. Als een ‘ziener’ toont hij in zijn werk het naderende gevaar.
304 pagina’s, 29 x 24,5 cm, full colour, harde kaft. (NL)
Rudolf Hagenaar (1927, Soerabaja – 2006, Goes) werkte van 1954 tot zijn pensioen als tekenleraar op het Goese Lyceum in Zeeland. Zijn hele leven tekende en schilderde hij, maar hij heeft lange tijd niet willen exposeren. De belangrijkste reden daarvoor was dat Hagenaar niet wilde schilderen om te verkopen. Hij maakte wat hij mooi vond, zonder zich te storen aan de heersende smaak.
Na een modernistische opleiding in Amsterdam, en een periode waarin hij oude meesters – van Caravaggio tot Vermeer – navolgde, kwam Hagenaar in het begin van de jaren zeventig tot een eigen stijl van figuratie. Zijn geïsoleerde mensfiguren en klassieke bouwwerken zijn teruggebracht tot hun meest pregnante aanwezigheid, hun volume scherp afgetekend in de omringende ruimte. Deze overweldigend aanwezige vorm roept vragen op. Waarom is dit zo weergegeven? Gaat het Hagenaar om volmaakte proportionering en schoonheid, of huilt hier de wind van de tijd? Of is het allebei? In dat geval zijn de woorden van de criticus Hammacher van toepassing: hier schildert iemand ‘met het geluk van de vervoering en het oude leed van de eindige werkelijkheid in de blik van de ogen’.
Jan Stassen (1951) kwam als weekbladjournalist in aanraking met Hagenaars werk en zocht de maker op. Van 2001 tot aan de dood van Hagenaar in 2006 heeft hij hem intensief gevolgd. Helderder kan ‘de sfinx van Goes’ niet belicht worden.
“Ik ben geen kenner, ik kan alleen maar zeggen dat sommige schilderijen van Hagenaar grote indruk
op me maakten.” Frits Abrahams in NRC Handelsblad.
Copyright Dutch Art Store 2020
Website door Sky Internet Marketing
There are no reviews yet